درباره پربینندهترین سریال تلویزیون با حضور پسر خسرو شکیبایی
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۵۴۳۳
به گزارش همشهری آنلاین، براساس این نظرسنجی این مجموعه رضایت ۸۱/۷ درصدی بینندگان را در حد «زیاد» کسب کرده است؛ این در حالی است که براساس اعلام مرکز تحقیقات صداوسیما، مجموعه تلویزیونی «مستوران» بهعنوان پربینندهترین مجموعه سیما در نیمه اول تیرماه۱۴۰۱ تنها ۱۵/۴ درصد مخاطب داشته است. درواقع، میزان مخاطبان سریال «برف بیصدا میبارد» در نیمه دوم تیرماه بیش از دوبرابر مخاطبان سریال «مستوران» در نیمه اول همین ماه بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«برف بیصدا میبارد» داستان ۲ خانواده را بر بستری از تاریخ معاصر ایران روایت میکند و از این بابت میتوان آن را شبیه سریالهایی همچون «لحظه گرگ و میش» (همایون اسعدیان، ۱۳۹۷) یا «کیمیا» (جواد افشار، ۱۳۹۴) دانست که فیلمنامهنویس «برف بیصدا میبارد» یعنی مرحوم مسعود بهبهانینیا فیلمنامه این دومی را نوشته بود. حتی سریال به نمایش درنیامده «سرزمین مادری/ سرزمین کهن» (کمال تبریزی، ۱۳۹۲) هم از الگوی روایت ملودراماتیک یک زندگی خانوادگی در بستر روایتی تاریخی - سیاسی بهره برده است. این نوع سریال با ساخت سریال «در چشم باد» (مسعود جعفریجوزانی، ۱۳۸۷) در تلویزیون پایهگذاری شد و تقریبا تمام تجربههای بعدی در این نوع سریالسازی، از نظر طول روایت، تعدد شخصیتها، سیر حوادث و گنجاندن موضوعات سیاسی تاریخ معاصر در داستان به سریال «در چشم باد» نَسب میبرند.
داستان وصل و هجران، کامیابی و ناکامی عشاق، جداییهایی که به دوری ختم میشوند و پیوندهایی که از هم میگسلند، به این نوع سریالها مشخصاتی ملودرام میبخشد. درواقع این سریالها را از نظر ژانری میتوان بهگونه ملودرام منتسب کرد. از نظر مضمونی نیز به تصویر کشیدن مضامین انقلابی و اسلامی در بطن حوادث تاریخی و روابط شخصیتها با یکدیگر موتور محرکه اندیشهای این سریالها محسوب میشود. «برف بیصدا میبارد» نیز - همچون اسلاف خود - بر بیان داستانی ملودرام با مولفههای آشنای این ژانر و تأکید بر تفوق وجوه اخلاقی قهرمانان بر رذائل شریران متکی است. یکی از انتقاداتی که معمولا به سریالهایی همچون «برف بیصدا میبارد» وارد میشود این است که این سریالها کشدار، بیافتوخیز و مبتلا به ضرباهنگی کند هستند.
پوریا آذربایجانی در میزگردی در پاسخ به این انتقاد به فارس گفته بود: «واقعیت این است که اگر بهنظر قصه کشدارتر از قصههای دیگر است - چون نسبیتی بهوجود میآید - باید بپرسیم که نسبت به کدام اثر کشدارتر است؟ اصولا مخاطب امروز محتوای سرگرمی خود را از اینستاگرام و ویدئوهای کوتاه آن دریافت میکند و علاقهای ندارد که بسترهای شکلگیری قصه را ببیند. در پلتفرمها یکسریال با ۱۵۰ قتل در ۱۵ قسمت ساخته میشود و این حجم از کنش و واکنش نیز برای مخاطب جذاب است.
صفحه حوادث روزنامهها نیز بر همین منطق جذابتر از سایر بخشهای آن به شمار میروند. داستان «برف بیصدا میبارد» از ابتدا بر یک بستر تحلیلی نوشته شده و باید زمینهچینیهایی طراحی کنیم و اتفاقاتی شکل بگیرد تا براساس آنها کنش و واکنشی اتفاق بیفتد. به اضافه اینکه اصولا قصه راجع به میوههای ۲ سبک زندگی است و ابتدا باید جزئیات زندگی این افراد تعریف شود.
پوریا شکیبایی سریال انقلابیمن هم معتقدم که این سبک از سریالسازی طرفدار ندارد؛ چون بینندهای که این روزها به درست یا غلط از فضای مجازی تغذیه میشود یا سریالهای پلتفرمی که بهطور جدی بر منطق کنش و واکنش نوشته و ساخته میشوند را مشاهده میکند، ممکن است تحمل فضاهایی که یک عده آدم دور یک سفره نشستهاند را نداشته باشد؛ مخصوصا اگر تجربهای از فضای دهه ۶۰ در خاطرات خود نداشته باشد؛ پس این مسئله را ذاتا اشکال قصه و سریال نمیبینم و ذات ریتم «برف بیصدا میبارد» در متن فیلمنامه و در تصویر وجود دارد. قصه در اصل براساس متنی نوشته شده که از ابتدا به همین صورت بوده است.
با وجود اینکه، «برف بیصدا میبارد» هنوز با سریالهای موفق تلویزیون همچون «هزاردستان» یا «روزگار قریب» فاصله بعیدی دارد، ولی اقبال نسبی بینندگان به آن نشان میدهد که تماشاگر تلویزیون هنوز جذب قصه خوب و پرکشمکش میشود؛ همان گمشدهای که سالهاست دستاندرکاران ساخت سریالها به آن توجهی ندارند.
به رغم برخی انتقادها به ضرباهنگ سریال یکی از نقاط قدرت این سریال بازی پوریا شکیبایی در نقش حبیب بهعنوان شخصیت منفی سریال است. حبیب - برخلاف اسمش - شخصیتی کینهای، حیلهگر و دو رو است که شکیبایی موفق شده او را به شکلی باورپذیر به تصویر بکشد. حبیب در برابر همسرش خود را فردی منطقی و صادق جا میزند، اما در برابر دیگران از در گستاخی و نمایش قدرتش درمیآید.
کد خبر 697509 منبع: روزنامه همشهری برچسبها خسرو شکیبایی تلویزیون سریال تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: خسرو شکیبایی تلویزیون سریال تلویزیون صدا و سیما برف بی صدا می بارد سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
آفتابنیوز :
این روزها سریالهایی در راه تلویزیوناند و در عین حال برخی از تلویزیونیهای با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایشخانگی درمیآورند.
پیگیریهایی که انجام شده این روزها تلویزیون ۵۲ سریال در حال پیشتولید و تولید دارد که از سمتِ سیمافیلم پیش میرود و سریالهایی هم توسط برخی از سازمانها و نهادهای فرهنگی پیش میرود که به روال گذشته برای پخش از تلویزیون ساخته میشوند.
به طور مثال سریال «بوقچی» که مجموعه تلویزیونی فوتبالی است، البته در دهههای گذشته داریوش ارجمند و اکبر عبدی سریال «به سوی افتخار» را با فضای مافیای فوتبال به آنتن تلویزیون رساندند. یا «پژمان» با بازی پژمان جمشیدی و پرداختن به بازیکنان شناخته شده و مصائب و مشکلاتشان، «سه پنج دو» به گونهای سرمایهگذاران و مافیای فوتبال، «آخرین بازی» و «لژیونر» هم جزو دیگر کارهای فوتبالی به شمار میرود که تاکنون در ساختار تلویزیون به آنها پرداخته شده است.
البته این روزها «پرویز خان» هم بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما به شبکه نمایشخانگی آمده است.
حالا باید دید «بوقچی» با چه هدفی ساخته شده و تنها قصدِ به هیجان درآوردن مخاطب به واسطه پرداختن به «فوتبال» در یک اثر نمایشی را دارد یا به دنبال اهدافی دیگر است؟
این سریال در تهران به فیلمبرداری خودش ادامه میدهد و پیگیریها نشان میدهد تا تیرماه تصویربرداری سریال ادامه خواهد داشت. حسن حبیبزاده کارگردانی سریال را برعهده دارد و گفته میشود موسسه هنری سوره آن را تهیه میکند. در این سریال حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، آرش نوذری، امیر کربلاییزاده، شهره سلطانی، رامین ناصر نصیر و بسیاری دیگر از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند.
اما سریالی دیگر که تلویزیونیهای قدیم به سمتِ آن رفتهاند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدتها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور که سالها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالشها» را با او در شبکه نمایشخانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر میبرند و گروه در تهران مشغول فعالیتاند تا اواخر اردیبهشتماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
امیر کربلاییزاده که مدتها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش میپردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدتها با سریالی در شبکه نمایشخانگی را میتوان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژههایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشتهاند میتواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایشخانگی برگرداند یا خیر.
منبع: خبرگزاری تسنیم