Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «اعجوبه‌ها» نام برنامه‌ای است که تاکنون سه فصل از آن روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. به نمایش گذاشتن دنیای زیبای بچه‌ها قطعا برای هر بیننده‌ای جالب توجه خواهد بود. دنیایی بی‌غل و غش و کینه که می‌تواند برای ساعاتی انسانیت و شادی را از دریچه تلویزیون به خانواده‌ها نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه اعجوبه‌ها تصمیم گرفته در فصل سوم بدون استفاده از چهره‌های مشهور (سلبریتی‌ها) روی آنتن برود و در نظرسنجی آبان ماه سازمان صدا‌وسیما عنوان دومین برنامه پرمخاطب را به خود اختصاص داده‌است. تغییر دکور، فضای برنامه و محتوایی که از رقابتی بودن پرهیز کرده‌است شاید از دلایل موفقیت این برنامه در فصل سوم است.

از سوی دیگر رسانه ملی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فرزندآوری، در این سال‌ها تمام سعی خود را داشته تا با ساخت برنامه‌های پرمخاطب و نشان دادن لذت‌های زندگی چند فرزندی نقش خود را در این موضوع ایفا کند و استفاده از مجری جوانی که خود دارای دو فرزند است نیز می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت این برنامه داشته باشد.

حال باید دید که بعد از اتمام این فصل باز هم شبکه سه و سازمان صدا‌وسیما مایل به ساخت چنین برنامه‌ای خواهد بود یا این برنامه در پایان فصل سوم به اتمام می‌رسد. گفت‌وگوی ما را با سیدمهدی حسینی تهیه‌کننده و حامد سلطانی مجری جوان این برنامه که از دغدغه‌های خود و اهداف‌شان از تولید این برنامه می‌گویند و خوشحالند که برنامه اعجوبه‌ها توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، می‌خوانید.

تغییر تهیه‌کننده و ساخت فصل سوم

سیدمهدی حسینی، تهیه‌کننده درباره این فصل برنامه می‌گوید: برنامه اعجوبه‌ها با مهران غفوریان آغاز و با نادر سلیمانی در فصل دوم ادامه داشت و مدتی هم تعطیل شد و روی آنتن نرفت. بعد از مدتی تهیه‌کننده این برنامه تغییر کرد و من به عنوان تهیه‌کننده برنامه اعجوبه‌ها حضور پیدا کردم. طرح برنامه به‌طور کلی تغییر کرد و اکنون با اجرای حامد سلطانی بیش از ۵۰ قسمت آن روی آنتن رفته است. برنامه اعجوبه‌ها در آبان‌ماه و طبق اعلام روابط عمومی سازمان صدا‌وسیما بعد از «خندوانه» جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های سازمان صدا‌وسیما بوده‌است.

حضور کودکان نخبه باعث تقابل مخاطبان می‌شد

در فصل قبل محوریت برنامه بر این بود که بچه‌هایی که ویژگی یا هنر خاصی داشتند جلوی دوربین حضور پیدا می‌کردند و استعدادشان را به نمایش می‌گذاشتند. درباره این نوع برنامه‌ها برای کودکان چند نکته وجود دارد، اولین نکته این‌که وقتی چنین بچه‌هایی که تا حدی با استعداد یا نخبه بودند جلوی دوربین حضور پیدا می‌کردند، باعث ایجاد تقابل و مقایسه بین در و مادر‌هایی می‌شد که در خانه حضور داشتند. والدین بچه‌ها می‌گویند چرا کودکان ما چنین استعداد‌هایی ندارند و از طرفی اگر این استعداد کار خاص یا شاخصی نبود، می‌گفتند این بچه چه کار خاصی انجام می‌داد که در برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرده و درباره او برنامه ساخته شده‌است.

خود واقعی بچه‌ها دوست‌داشتنی‌تر است

در فصل‌های قبلی این موضوع به خانواده‌ها القا می‌شد که کودک باید با یادگیری مهارت یا زبانی دیگر یا یک هنر خاص بزرگ شود، اما این موضوع از طرف پژوهشگران رد شده‌است که بچه‌ها در دوران کودکی از طرف پدر و مادر مجبور به یادگیری مهارت هنر یا زبانی دیگر شوند. به اعتقاد آن‌ها کودکان در دوران کودکی فقط باید کودکی کنند و اگر قرار است در رشته ورزشی و هنری فعالیت کنند، باید در سنینی بالاتر این فعالیت شکل گیرد.

کودکان در سن زیر هفت سال فقط باید کودکی کنند و ذهن خود را درگیر این نوع آموزش‌ها نکنند. در فصل سوم، اما محوریت محتوایی برنامه فرزندآوری است. ما بنا داریم در این برنامه از لطافت‌ها و زیبایی‌های زندگی آن‌هایی بگوییم که چند کودک دارند، از این‌که کودکان تا چه حد باعث امید و شور زندگی در بین پدر و مادر‌ها می‌شوند. کودک وقتی در فضایی قرار می‌گیرد که خود واقعی‌اش را به نمایش بگذارد، دوست‌داشتنی‌تر و بامزه‌تر می‌شود، ما سعی کردیم آیتم‌هایی طراحی کنیم که بچه‌ها را در این موقعیت قرار دهیم تا لحظات جذاب، بامزه و دوست‌داشتنی را برای مخاطبان به تصویر بکشیم.

پدر دو فرزند بودن به اجرای حامد سلطانی کمک کرده است

در برنامه‌های قبلی از چهره‌های شناخته‌شده‌تر استفاده می‌شد، اما در این فصل این بنا را نداشتیم و از مجری استفاده کردیم که در اجرا تسلط بیشتری داشته باشد و بتواند با کودکان هم در طول اجرای برنامه ارتباط درستی بگیرد. حامد سلطانی با این‌که یک مجری جوان است، اما دو فرزند دارد و علاوه بر تسلطی که در اجرا دارد، از تجربه پدر بودن هم بهره برده و توانسته ارتباط خیلی خوبی با بچه‌ها داشته باشد. خیلی از سلبریتی‌ها فقط سلبریتی هستند و برای اجرا در برنامه‌های تلویزیونی مناسب نیستند، چون نه بیان و نه بداهه‌گویی درستی در اجراهایشان دارند. مدل تعامل حامد سلطانی با بچه‌ها باعث جذاب شدن برنامه شده و توانسته با مخاطبان تلویزیونی ارتباط خوبی برقرار کند. شاید اگر ما از یک سلبریتی استفاده می‌کردیم غرور او اجازه نمی‌داد که با بچه‌ها به استخر توپ برود و با بچه‌ها بازی کند.

طراحی بخش‌های متنوع برای دریافت واکنش‌های متفاوت

بخش تشخیص عکس توسط پدران، محبوب‌ترین بخش در بین خانواده‌هاست فضا‌های مختلفی در این برنامه برای بچه‌ها وجود دارد، از استخر توپ که پر از هیجان است یا آیتمی که مادر خود را با چشم بسته پیدا می‌کنند که پر از احساس است یا آیتم‌هایی که بچه‌ها را در موقعیت‌های جذاب دیگری قرار می‌دهد. ما باید بخش‌های متنوعی را برای بچه‌ها در نظر می‌گرفتیم تا آن‌ها بتوانند واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. این‌که فقط بخواهیم یک بخش یا آیتم احساسی یا پر هیجان داشته باشیم برای خود کودکان و مخاطبان تکراری می‌شد و دیگر جذابیت خاصی نداشت.

درباره آیتمی که خیلی مورد انتقاد قرار گرفته است، باید بگویم اتفاقا تمامی خانواده‌ها که در برنامه حضور دارند منتظر این بخش هستند و این بخش جزو یکی از آیتم‌های خوب و پرمخاطب برنامه در بین شرکت‌کنندگان است. تا به حال واکنش منفی در این بخش از طرف بچه‌ها نداشتیم و تاکنون این‌گونه نبوده بچه‌ها از این‌که پدران‌شان پیاز یا فلفل تند می‌خورند، ناراحت شوند؛ بیشتر بچه‌ها این آیتم را خیلی دوست دارند.

استخر بادکنک، جذاب‌ترین بخش برای کودکان است

استخر بادکنک برای بچه‌ها و بخش تشخیص عکس برای خانواده‌ها بسیار جذاب است و بیشتر شرکت‌کنندگان که در برنامه حضور دارند، منتظر حضور در این آیتم هستند. در نظرسنجی که درباره بخش‌های مختلف برنامه داشتیم بیشترین بخشی که مورد استقبال قرار گرفته‌بود، بخش تشخیص مادر توسط بچه‌ها بود و با اختلاف بسیار ناچیزی بخش تشخیص عکس توسط پدر‌ها در رده دوم این نظرسنجی قرار گرفته‌است. افرادی که به این آیتم واکنش منفی نشان داده‌اند، بسیار محدود هستند و اگر در پشت‌صحنه حاضر باشند، خواهنددید خانواده‌ها و کودکان چقدر در این آیتم خوشحال و شاد هستند و به آن‌ها خوش می‌گذرد.

زمین‌خوردن بچه‌ها ایرادی ندارد

بچه‌ها باید بازی کنند و در حین بازی شاید گاهی هم زمین بخورند و این زمین‌خوردن ایرادی ندارد؛ مساله‌ای که اهمیت دارد این موضوع است که بچه‌ها نباید در رقابت شرکت کنند و برنده و بازنده شوند. این فصل در فرآیندی نزدیک به ۹ ماه طراحی شده‌است و کاملا این موضوع را در نظر داشتیم بچه‌ها نباید در این برنامه با یکدیگر مسابقه بدهند. بچه‌ها در گروه‌های مختلف رنگی در این برنامه حضور دارند و در طول برنامه بیشترین موضوعی که توسط مجری گفته می‌شود این است که همه بچه‌ها برنده هستند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای تیم تولید این برنامه پایان روز است که خانواده‌ها می‌خواهند فضای استودیو را ترک کنند. یک روز کاملا به خانواده‌ها خوش گذشته و بچه‌ها با انگیزه و شادی استودیو را ترک می‌کنند. پیام‌های زیادی هم داریم که‌ای کاش می‌شد دوباره در برنامه حضور داشته‌باشیم.

لذت داشتن بچه را به تصویر می‌کشیم

هدف و پیام این برنامه این است که خانواده‌هایی را که برای فرزندآوری دچار شک و تردید هستند، ترغیب به فرزندآوری کنیم. خیلی از خانواده‌ها به بهانه‌های اقتصادی که تا حد زیادی درست است، علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارند، ما قصد داریم لذت بچه داشتن را به این خانواده‌ها نشان دهیم. با نشان دادن لطافت بچه‌ها و دوست‌داشتنی بودن بچه‌ها می‌خواهیم خانواده‌ها را با لذت بچه‌داشتن آشنا کنیم. مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد، اما بچه‌ها می‌توانند باعث ایجاد لحظاتی شیرین در خانواده شوند.

بار‌ها به من گفته شده‌است در این وضع اقتصادی مگر می‌توان بچه‌دار شد و این‌که چرا برنامه‌هایی این چنینی برای فرزندآوری ساخته می‌شود؟ من سوالی با آن‌ها مطرح می‌کنم که آیا افرادی که از لحاظ مالی مشکلی ندارند، فرزند دارند یا خیر؟ تنها مساله برای بچه‌دار شدن مساله مالی نیست و بیشتر بخش فرهنگی این موضوع است که خانواده‌ها از بچه‌دار شدن دور شده‌اند. وظیفه من به عنوان یک برنامه‌ساز این است که لذت داشتن فرزند را برای خانوداه‌ها به تصویر بکشم.

از انتخاب این مجری جوان خوشحالم

برنامه وقتی شروع شد خیلی از دوستان با دیدن مجری غیرسلبریتی جا زدند و گفتند مگر می‌شود بدون مجری شناخته‌شده برنامه را پیش برد، اما امروز خوشحالم که برنامه با یک مجری توانا و جوان و بدون پرداخت جایزه‌های بزرگ و کار در فضای مجازی توانسته مخاطبان زیادی را در بین خانواده‌ها داشته‌باشد. برنامه اعجوبه‌ها نشان داد می‌شود بدون چهره معروف مسیر را درست و سالم رفت و مخاطب هم داشت. این برنامه در فصل‌سوم صد قسمت خواهدبود و در بین این قسمت‌ها آیتم‌های مختلف و زیادی به برنامه اضافه می‌شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی اعجوبه ها برنامه اعجوبه ها سازمان صدا وسیما حامد سلطانی دوست داشتنی برنامه حضور خانواده ها تهیه کننده فصل سوم بچه دار شد بخش تشخیص حضور پیدا برنامه ها مجری جوان بچه ها بچه ها بچه ها برای بچه ترین بخش روی آنتن بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو

نامزد انتخابات مجلس گفت: بنده در انتخابات مجلس ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کار‌ها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای می‌آورد که این لیست هم رای نیاورد. - اخبار سیاسی -

 گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- محمد مهدی احمدی:علی اصغر پورمحمدی سالیان زیادی در عرصه فرهنگ و هنر حضور داشته اما عمده شناخت از وی به زمان حضورش در تلویزیون باز می‌گردد که در آنجا به «حاج اصغر» معروف بود و چندین سال مدیریت شبکه‌های پنج و سه و معاونت سیمای سازمان صدا و سیما را بین سال‌های 1393 تا 1395 بر عهده داشت.

او فرزند شیخ عباس پورمحمدی از روحانیان برجسته رفسنجان و برادر ابوذر پورمحمدی تهیه‌کننده سینماست. وی همچنین پسر عموی مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری است. سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و معاون پارلمانی فعلی رئیس جمهور نیز همسر خواهر او است.

علی اصغر پورمحمدی اکنون کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و با توجه به منتخب نشدن در دوره اول قرار است شانس خود را در دوره دوم انتخابات مجلس امتحان کند. در همین راستا گفتگویی با وی داشتیم که متن آن در ادامه می‌آید.

اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات

 

استخاره مانع حضور من در رفسنجان شد

تسنیم: شما سالها در تلویزیون حضور داشتید و برای خیلی‌ها شخصیت شناخته شده ای هستید، چطور شد که تصمیم گرفتید برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوید؟

هیچگاه به ذهنم خطور نمی‌کرد که بخواهم وارد مجلس بشوم. البته همیشه دغدغه داشتم که ما به قوانین خوب نیاز داریم به ویژه در حوزه رسانه. یک بار در گذشته در سال 66، برای مجلس سوم از رفسنجان کاندیدا شدم که 24 هزار رای آوردم اما نتوانستم وارد مجلس بشوم.

از آن زمان تاکنون دیگر کاری به کار سیاست نداشتم تا اینکه برای انتخابات مجلس دوازدهم افرادی به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم. این نکته جالب را هم بگویم که تا روز آخر هیچ کسی حتی خانواده خودم هم از حضور و شرکت من در انتخابات خبر نداشتند.

این موضوع را هم یادآور شوم که بنده از یک خانواده سیاسی می‌آیم. یعنی در زمان قبل از انقلاب، پدر بنده جزء یکی از افراد تأثیرگذار در کرمان بود و حتی چندین بار میزبان آیت الله خامنه‌ای در کرمان بودیم. پس با سیاست ناآشنا نیستم.

تسنیم: چرا شما از تهران ثبت نام کردید؟

همان افرادی که به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم همان افراد نیز گفتند که بهتر است از تهران ثبت نام کنم. دلیل هم داشتند چون معتقد بودند رویکرد‌های من عمدتاً ملی است و حضور بنده در مجلس مهم خواهد بود و اینکه از کدام حوزه انتخابیه باشد در اولویت بعدی بود.

تسنیم: دوست نداشتید از کرمان یا رفسنجان بیاید؟

دوست داشتم و بعدش می‌خواستم بروم رفسنجان اما نشد.

تسنیم: آنجا خیلی راحت‌تر می‌توانستید رای بیاورید نسبت به تهران؟

استخاره کردم و خوب نیامد. شاید راحت نبوده چون روند شهرستان‌ها متفاوت است و در این دوره پول خیلی خرج کردند.

در خیلی از شهر‌ها بیش از حد هزینه کردند. به نظر بنده خوب هم نبود. ولی عرض کردم رای آوردن در شهرستان‌ها شرایط متفاوتی دارد؛ زیرا زمان، تبلیغات رو در رو و هزینه می‌خواهد.

به هر حال بنده در انتخابات ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کار‌ها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای می‌آورد که این لیست هم رای نیاورد.

در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد

تسنیم: اگر در انتخابات رای بیاورید، مهمترین هدف و اولویتتان در مجلس چه خواهد بود؟

اولویت اصلی تقویت اقتدار و قاعده‌مند کردن اقدامات مجلس شورای اسلامی است. یعنی حرکت بر مدار قوانین بالادستی، مثل قانون هفتم توسعه. گام بعدی پیگیری اجرای قوانین مصوب و تقویت رویکرد نظارتی مجلس و اولویت مهم دیگر تدوین قوانین هوشمندانه در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای. در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد.

تسنیم: این ناهماهنگی‌ها در کجاهاست؟

در خیلی جا‌ها. اصلاً یکی از مشکلات اصلی کشور ما ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف است. همه قوا باید هماهنگ باشند. ما در ایران کلاً ناهماهنگی زیاد داریم. فرض کنید وزارت نیرو بین آب و برق با هم کری می‌خوانند.

در همین صداوسیما، مثلاً در یکی از بازی‌های جام جهانی، ابتدا سیگنال به نودال سازمان در تلویزیون می‌آید بعد به نودال پخش شبکه ارسال می‌شود نودال پخش معتقد بود سیگنال را فرستاده است، اما نودال شبکه دریافت نکرده. هر دو برای یک واحد فنی بودند ولی یک رقابت‌ها و یک کری‌خوانی با هم داشتند.

یکی دیگر از چیز‌هایی که در ایران از آن رنج می‌بریم بی‌نظمی است.

تسنیم: در عرصه فرهنگی چطور؟

در عرصه فرهنگی هم همینطور است. یعنی اگه ساده بخواهم بگویم اکنون فرهنگ کشور صاحب ندارد. تحلیل این موضوع زمان بیشتری می‌خواهد. زمانی صداوسیما و رئیس صداوسیما مهم بود. هنرمندان زیر پوشش آن بودند و همه او را به عنوان یک عنصر فرهنگی قبول داشتند، بعدش رو به افول گذاشت.

اکنون وزیر ارشاد فعلی که آدم فعال و خوبی هم هستند، آیا می‌شود گفت که‌ ایشان پدر یا متولی هنرمندان و اهل فرهنگ هست؟ یا رئیس تلویزیون یا سایر مسئولان فرهنگی! به غیر از خود مقام معظم رهبری که بخش زیادی از فرهنگی‌ها، متدینین رسانه، هنر و ادب، رادیو و تلویزیون، سینما و تئاتر و موسیقی‌ ایشان را قبول دارند، کسی نتوانسته مرجعیت کافی برای مقبولیت هنرمندان متعهد را داشته باشد.

هنر دامنه وسیعی دارد و خلاصه به 4 تا سلبریتی نمی‌شود

تسنیم: شما اگر وارد مجلس شوید، راهکار و برنامه‌ای برای سروسامان دادن به عرصه فرهنگی کشور دارید؟ چون احتمالاً با توجه به سابقه‌تان شما به کمیسیون فرهنگی خواهید رفت. آیا برنامه‌ای دارید؟

وقتی بحث فرهنگ و هنر می‌شود، نباید فقط به یاد 4 تا هنرمند بفتیم، فرهنگ یک واژه وسیع‌تر و یک چیز مهم‌تر است. وقتی می‌گوییم فرهنگ یعنی نوع لباس پوشیدن، اسم بچه، اسم مغازه‌، نام و نشان، نحوه غذا خوردن، نحوه چیدمان میز و صندلی‌مان، نقشه ساختمان‌ها، نوع ساختن فضا‌های سبز، گفتار و رفتار، ادبیات، شعر، رمان و موسیقی‌، تئاتر و... همه اینها را در بر می‌گیرد.

پس فرهنگ دامنه وسیعی است اینکه برای فرهنگ چه کردیم و چه می‌خواهیم بکنیم، این بحثی نیست که بگوییم این را انجام بدهیم خوب است و آن را انجام ندهیم بد است. من با توجه به تحصیلات و تحقیقاتم در حوزه جامعه‌شناسی و 40 سال تجربه عملی در حوزه فرهنگ و هنر و مدیریت لایه‌های مختلف این حوزه، برنامه مفصلی برای تدوین ضوابط و قوانین مؤثر و کارساز دارم که در عین هماهنگی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، مورد قبول جامعه عظیم فرهنگی و هنری هم باشد.

تسنیم: شما با هنرمندان زیادی کار کردید. مشکل اساسی هنرمندان اکنون بحث بیمه است و همچنین معیشت، مثلاً در زمان کرونا شاهد بودیم که چقدر به مشکل خوردند، مجلس آینده با حضور شما آیا اتفاقاتی برای هنرمندان رقم خواهد زد؟

انشاءالله اگر وارد مجلس بشوم برای این امور تلاش خواهم کرد. اهالی فرهنگ یک طیف خیلی وسیعی هستند و متأسفانه 90 درصد از اهالی فرهنگ هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ بیمه‌ای مشکل دارند. چه خانم و چه آقا. شما نگاه نکنید که 4 تا چهره که در بیلبورد یا سینما و تلویزیون پول‌های کلانی در می‌آورند؛ اغلب هنرمندان با مشکلات جدی مواجهه هستند.

به هر حال تا اهالی فرهنگ زنده هستند باید به دادشان برسیم. وقتی می‌گوییم اهالی فرهنگ خیال می‌کنند باید در تهران باشد، کسی که در زاهدان، ایرانشهر، زابل، مریوان، سرخس و حاشیه کویر هست نیز جزء اهالی فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و مهم‌اند.

تسنیم: چه شد که در انتخابات اسفندماه یک لیست رای نیاورد و شاهد چند دستگی در انتخابات بودیم؟

چندین موضوع هست. دوست ندارم فعلاً رسانه‌ای بشود. یک سری مسائل پشت پرده و یکسری اقدامات ناشیانه و رویکرد‌های تفرقه افکنانه بود.

تسنیم: امکان دارد که در انتخابات روز جمعه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟

فکر نکنم! چون مقام معظم رهبری توصیه کردند که اختلاف افکنی نشود. افراد و گروه‌هایی که التزام عملی به ولی فقیه دارند باید از این فرمان اطاعت کنند.

انتخابات اسفندماه پشت پرده‌هایی داشت

تسنیم: این پشت پرده‌ها در انتخابات اثرگذار خواهند بود؟

شاید اثرگذار باشند، اما دوست داریم مردم مشارکت داشته باشند و سطح مشارکت خیلی پایین نباشد. شهرداری هم شاید لیست ندهد. چون دفعه اول لیست داد. به شهرداری تهران و شخص شهردار نیز تذکر دادند که چرا لیست دادید؟ و چرا در انتخابات ورود پیدا کردید؟

تسنیم: چقدر شما ‌امیدوار هستید که رای بیاورید؟

امید من به خدا و تصمیم هوشمندانه نیرو‌های انقلابی است. من در دور اول کار تبلیغاتی نکردم. ستاد هم نداشتم، پول هم خرج نکردم در دور دوم هم رویه همین است.

تسنیم: چقدر‌ امیدوار هستید؟

امیدمان به خدا هست.

تسنیم: در خیلی از این سال‌ها بحث‌هایی را مطرح کردند که همه می‌گویند که ما در رسانه ضعیف هستیم اما یک طرح مدونی که قابل مطرح باشد نبود تا به قانون تبدیل و اجرایی شود. شما در عرصه فرهنگ کار اجرایی کردید، با باگ‌ها و نکاتی که باعث می‌شود قوانین ما دست نخورده باقی بماند در مرحله اجرا کاملاً اشراف دارید. آیا برنامه‌ای دارید اگر در مجلس دوازدهم به عنوان نماینده تهران باشید این موضوع را اجرایی کنید؟

ما درباره چند موضوع در ایران مشکل داریم، مثلاً هیچ قانون مدونی برای خبرگزاری‌ها نداریم. شنیدید می‌گویند در ایران خبرگزاری، روزنامه و خط هوایی زیاد است!

در ایران روزنامه خیلی زیاد داریم خبرگزاری هم همین طور. باید این موضوعات حساب کتاب داشته باشد. البته به رانت تبدیل نشود. ما برای صداوسیما هم قانون خوب می‌خواهیم و هم برای شبکه‌های مجازی. اساسنامه‌های صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها باید حتماً مصوب شود. تدوین قوانین جامع و به روز گام اول در ساماندهی بخش رسانه‌ای و فرهنگی است.

تسنیم: چالش‌های آقای پورمحمدی در دوران حضور در تلویزیون چه بود؟

چالش‌ها زیاد بود. ( با خنده)

اولاً بنده با خیلی‌ها در رادیو و تلویزیون دعوا کردم. از رده پایین تا بالا. البته بگویم تمام جر و بحث‌ها و عصبانیت‌ها به این خاطر بود که فقط کار پیش برود. مثلاً اگر در زیرنویس یک کلمه غلط املایی بود یا یک مجری می‌خواست ادا و اطوار در بیاورد که زننده باشد، برخورد می‌شد.

بنده برای تمام لحظات رادیو و تلویزیون ارزش قائل بودم و هستم و معتقدم هیچ ساعت از تلویزیون بی‌ارزش نیست. مثلاً زمانی می‌خواستیم برنامه سمت خدا را روی آنتن ببریم دنبال زمان پخش بودیم که آیا نزدیک اذان مغرب باشد یا اذان صبح و یا ظهر؟ بعد به این نتیجه رسیدیم که بعد از اذان ظهر باشد. حالا بگوییم چون ظهر پخش می‌شود ارزشمند نیست؟ نه خیلی ارزشمند بود. اکنون سمت خدا یکی از بهترین برنامه‌های معارفی تلویزیون است.

از عادل فردوسی‌پور که با او دعوا زیادم کردم تا احسان علیخانی، رضا رشیدپور و فرزاد حسنی با همه این افراد دعوا کردم. تنها فردی که دعوا نکردم نجم‌الدین شریعتی بود.(خنده) اما الان همه آن‌ها به من لطف دارند چون می‌دانستند که این دعوا‌ها یک دعوای شخصی نیست، بلکه برای بهتر شدن است. بالاخره مدیر اگر دانش و سواد حوزه مدیریتی خود را داشته باشد، قدرت مدیریت او مشروع می‌شود و قدرت مشروع مدیر را مقتدر می‌کند.

تسنیم: چه شد که صدا و سیمایی که ماه رمضان ماه عسل داشت الان به جایی رسیده که هر کاری می‌کند نمی‌تواند مخاطب جذب کند؟ مشکل اساسی چیست آیا مشکل مدیریتی است؟ و چه اتفاقی افتاده است که شاهد افول و تلویزیون هستیم؟

چندین عامل بهم پیوسته دارد. یکی اینکه کارکرد تلویزیون در جهان تغییر کرده است. شاید بگویید چرا مردم از گاری دیگر استفاده نمی‌کنند؟ چرا چرخ دستی کم شده؟ چون وانت آمده است. از این رو کارکرد تلویزیون در ایران و جهان تغییر کرده است. معدل و میانگین تماشای تلویزیون در ایران همیشه بالاتر از جهانی بود. از این رو کارکرد تلویزیون عوض شده و جای آن را موبایل گرفته است. یعنی یک نفر می‌تواند با یک گوشی از اینجا تا بندرعباس سرگرم بشود. در همین گوشی نیز می‌تواند کتاب هم بخواند. لذا تلویزیون موفق در قالب‌های رسانه‌ای نوین باید حضور مؤثر داشته باشد.

دومین عامل اینکه هزینه‌های ساخت برنامه در ایران و جهان بالا رفته است و مثل سابق نیست.

سوم اینکه ما دیگر انحصاری نیستیم، تلویزیون یک زمانی انحصاری بود، یعنی اگر برنامه پاورچین ساخته می‌شد تنها طنز کشور بود و همه می‌دیدند. مثلاً سریال‌های نرگس یا دلنوازان پخش می‌کردیم همه مردم می‌دیدند. حتی در پارک‌ها کنار هم می‌نشستند و تماشا می‌کردند. واقعاً خیابان خلوت‌کن بود. اما الان اینگونه نیست هر کسی هر چی دلش می‌خواهد در خانه تماشا می‌کند. پس الان ما دیگر انحصاری نیستیم، رقبای بزرگ داخلی و خارجی داریم. آن کسی که زبان می‌داند خارجی می‌بیند آن کسی هم که نمی‌داند به برنامه‌هایی که زیرنویس فارسی دارد یا کلاً فارسی هستند مراجعه می‌کند.

مسأله بعدی، سرمایه اصلی تلویزیون مخاطب و نیروی انسانی کارآمد است ما در این زمینه‌ها متأسفانه ضربه خورده‌ایم. بنده در اواخر دوره آقای ضرغامی گفتم اگر ما شبکه 5 را از دست بدهیم یک ترک در میزان مخاطب وارد بشود و از بین می‌رود. این موضوع را بار‌ها گفتم. یک روزی شبکه 5 انتخاب اول بود. حداقل در دوره‌ای که بنده بودم و همچنین در دوره‌ای که آقای مفید بود.

سه سالی که آنجا بودم، در تمام ساعات این شبکه اول بود. سریال‌هایی نظیر پشت کنکوری‌ها و پاورچین را داشتیم و برنامه‌های جشن رمضان را تدارک دیده بودیم و مردم از غروب آفتاب تا یک بامداد پای تلویزیون بودند. چرا الان مخاطب نداریم؟ اولاً که پاشنه آشیل تلویزیون نداشتن سریال خوب است. اکنون و در همین سال‌هایی که گذشت. یعنی در 10 سال گذشته. ما سریال‌های خوبی در تلویزیون نداشتیم.

افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند

افرادی که که الان حاکم بر تلویزیون، برنامه‌های تلویزیونی و اتاق فکر‌ها هستند، به نظر بنده نمی‌توانند مشکل تلویزیونی را حل کنند؛ زیرا توان این کار را ندارند. زمان آقای سرافراز، ‌ایشان معتقد بود که نمی‌خواهد شبکه 5 سریال پخش کند و فقط شبکه‌های یک و سه کافی است و بیان می‌داشت که چرا می‌خواهید 4 شبکه سریال پخش کند که 4 تا سریال ضعیف و بیخودی باشد به جای آن دو شبکه سریال پخش کند، اما قوی، این نظریه آقای سرافراز هم موفق نشد. اکنون هم نظریاتی در دوره جدید تلویزیون مطرح است که موفق نخواهد بود. چون مشکل جای دیگری است.

از طرف دیگر ما نتوانستیم نقش پدرانه صدا و سیما و نقش مرجع بودن آن را بر روی نویسندگان، تهیه‌کنندگان و هنرمندان ایفا بکنیم. این هم ضعف بعدی تلویزیون است. خیلی از هنرمندان و سازندگان برنامه‌های تلویزیون که از این خانه دور هستند هنوز هم تلویزیون را دوست دارند و برای آن احترام قائل‌اند، اما برخی از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باعث از بین رفتن این سرمایه‌ها شدند که این باعث ضربه خوردن تلویزیون شد و مخاطب از دست رفت و شاید هم هرگز برنگردد.

تسنیم: تعامل شما با شخصیت‌ها و با سرمایه‌های تلویزیون خوب بود، الان هم همینطور هست چه شد که این حفظ نشد؟

تعامل با دو گروه خیلی سخت است؛ با چهره‌ها تعامل خیلی سخت است. با ورزشکاران هم همینطور، ما کی می‌توانیم زورمان به چهره‌های بزرگ برسد موقعی که خودمان به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و عقل و فهم و درایت یا همسطح آن‌ها یا بالاتر باشیم. وقتی مدیر خبر کرمان بودم طوری کار و تعامل می‌کردم که کارمندان خبر نگویند این بیسواد است. در مدیریت شبکه هم همینطور.

مدیر فرهنگی باید گوش شنوایی داشته باشد. مطالعه کند و بعد از اینکه فهم حداکثری نسبت به موضوع داشت، اقدام جسورانه انجام دهد.

تسنیم: یعنی الان تعامل خوبی وجود ندارد؟

مفاهمه و گفتگو و تعامل زمانی بوجود می‌آید که شما با عناصر فرهنگی یا همسطح یا بالاتر باشید.

البته قرار نیست یک مدیر رسانه از جزئیات همه چیز سر در بیاورد ولی باید مرجعیت کلی در امور فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد. تعامل زمانی اتفاق می‌افتد که علاوه بر رئیس، تیم مدیریتی نیز سطح فرهنگی و رسانه‌ای قابل قبولی داشته باشند وگرنه اصحاب بزرگ فرهنگی و رسانه با افراد ضعیف یا به اصطلاح کوچک کار نمی‌کنند و اگر هم پولی وجود داشت و کاری انجام شد، این تعامل و همکاری مؤثر نخواهد بود چون محصول فرهنگی حاصل هم‌اندیشی است نه سفارش کالای تولیدی و تجاری!

تسنیم: چطور در طول این مدت مدیریتتان توانستید تمام این موارد را هماهنگ کنید؟

یک جا‌هایی باید کوتاه می‌آمدم و یک جا‌هایی باید هماهنگ می‌شدم. عرض کردم حوزه فرهنگ، حوزه تعامل و هم‌اندیشی است و شما باید بلد باشی در نهایت انعطاف، اقتدار هم داشته باشی.

دوران آقایان لاریجانی و ضرغامی بهترین دوران تلویزیون بود

تسنیم: بر اساس برآورد‌ها می‌گفتند که بهترین دوره، دوره آقای لاریجانی و ضرغامی بود. یعنی تعاملات خوبی با هنرمندان رخ می‌داد، اما بعد از آقای ضرغامی این موضوع تغییر کرد. چرا چنین اتفاقی افتاد؟

با حرف شما موافق هستم، ولی آن موقع تلویزیون بی‌رقیب بود و هنرمندان مقید به تعامل بودند. الان فضا متفاوت شده، لذا هنر ما این است در این مقطع بتوانیم از سرمایه‌های خودمان بهره بگیریم.

رفتار فردوسی پور برای من مهم نبود

تسنیم: اخیراً در انتخابات شما یک ویدیو از آقای فردوسی پور منتشر کردید که حاشیه ساز شد ماجرای آن چه بود؟

با پخش آن موافق نبودم دوستان ما پخش کرده بودند که برای یک مراسم قدیمی بود. بسیاری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه به من لطف داشتند که آقای فردوسی‌پور هم آن رفتار را کرد که خیلی مهم نبود. این‌ها بیشتر می‌خواستند خبرسازی بکنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو 35 ها به ایران در تلویزیون سعودی
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید |‌حرف های جنجالی مدیر آزمایشگاه در تلویزیون | ویدئو
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی
  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم
  • سری جدید برنامه «هفت» از امشب در قاب تلویزیون
  • «هفت» از امشب راهی آنتن تلویزیون می‌شود + ساعت پخش